مقالات

چرا علائم و تجهیزات ترافیکی اهمیت دارند؟

تجهیزات و علائم ترافیکی

هر ساله اخبار اعلام می کند که بسیاری از هموطنان جان خود را در اثر سانحه رانندگی از دست داده اند. یکی از مهم ترین راهکارها جهت کاهش آمار جانباختگان این است که نسبت به علائم و تجهیزات ترافیکی، بی تفاوت نباشیم.  بسیاری از افراد با ندانستن ، علائم ترافیکی جان خود را از دست می دهند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علائم و تجهیزات ترافیکی را نمی شناسید توصیه می کنم با ما در این مقاله همراه باشید.

تجهیزات ترافیکی چه معنایی دارد؟

منظور از تجهیزات ترافیکی یعنی اینکه ابزارهایی که، جهت کاهش سوانح و مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات از اهمیت خاصی برخوردار اند، زیرا برای برقراری نظم در سطح شهر و جاده ضروری هستند. در ادامه به علائم و تجهیزات ترافیکی در سطح شهر و جاده می پردازیم.

اهمیت تجهیزات ترافیکی

جاده در واقع چندین شهر را به هم متصل می کند. بسیاری از افراد با رفت و آمد در بین شهرها، ممکن است دچار سوانح و تصادفات جاده ای شوند. این تصادفات علاوه بر جراحات و آسیب به  اعضای بدن ممکن است به مرگ فرد منجر شود. این جا است که مسئله ی توجه به علائم و تجهیزات ترافیکی ضرورت دارد. این تصادفات به دلیل؛ ۱- خواب آلودگی راننده، ۲- سرعت غیرمجاز، ۳- نا آشنا بودن فرد به علائم و تجهیزات ترافیکی، ۴- حواسپرتی رانندگی، ۵- نبود تجهیزات و علائم ترافیکی مناسب در شهر و جاده، ۶- مسیر ناهموار جاده، ۷- شرایط آب وهوایی و …  به وجود می آید.

اهمیت علائم ترافیکی

تابلو ها و علائم ترافیکی که در سطح شهر و سطح جاده نصب شده اند برای آن است که رانندگان، عابران پیاده از آن جهت رفت و آمد و جلوگیری از تصادف استفاده کنند. این علائم به مانند یک کتاب برای راهنمای عابران و رانندگان می باشد. البته به منظور توجه به علائم و تجهیزات ترافیکی، کتاب راهنمایی رانندگی در اختیار رانندگان قرار می گیرد.

انواع علائم های ترافیکی

علائم های ترافیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برای آشنایی شما به شرح این علائم می پردازیم.  این علائم شامل موارد زیر است:

۱-علائم اخباری: این علائم برای رانندگان است زیرا اطلاعات مربوط به معابر را در اختیار رانندگان قرار می دهد.

۲-علائم انتظامی: این علائم جهت اعلام ممنوعیت های رفت و آمد و حق تقدم استفاده می شود.

۳- علائم اخطاری: این علامت به شکل مثلث است و حاشیه های قرمز با زمینه های سفید رنگ است. این علامت برای کسانی که سرعت غیرمجاز دارند نیز به کار می رود.

۴-علائم ایمنی: این علائم در مواقع تعمیرات جاده و یا اعلام هشدار در جاده  به کار می رود.

لزوم اهمیت کیفیت علائم و تجهیزات ترافیکی بر امنیت

همانطور که گفته شد بسیاری از تصادفات به خاطر عدم امنیت به وجود می آیند که دلیل آن بی کیفیت بودناین تجهیزات ترافیکی می باشد. این تجهیزات ترافیکی باید هر مدت معین تعمیر شوند یا نیاز به جایگزین دارند. علائم و تجهیزات ترافیکی از مهمترین محصولات راهنمایی رانندگی هستند که برای نجات و همچنین امنیت انسان ساخته می شوند. این علائم و تجهیزات عبارت اند از: چراغ گردان ها، سرعت گیر ها، تابلوهای ترافیکی، موانع ترافیکی، آینه محدب جهت ترافیک، پایه چراغ، برچسب های شبرنگی، چسب های ترافیکی، بولارد ترافیکی و … . پس لازم است که نسبت به کیفیت  تابلو هایعلائم و تجهیزات ترافیکی توجه لازم شود.

ویژگی های علائم و تجهیزات ترافیکی

علائم و تجهیزات ترافیکی که در سطح شهر و جاده برای راهنمایی عابران و رانندگان نصب می شوند، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که از مهم ترین این ویژگی ها می توان به؛ ۱- برخورداری از مقاومت در برابر اشعه های UV، زیرا این تجهیز بیشتر مواقع در برابر نور خورشید هستند. ۲- از میان ابزارهای ترافیکی؛ گل میخ نیاز به مقاومت در برابر هرگونه ضربه های مکانیکی دارند. ۳- این تجهیزات با محیط زیست سازگار هستند و به محیط زیست آسیب نمی رساند. ۴- جنس علائم و تجهیزات ترافیکی باید به گونه ای باشد که در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم باشد به همین خاطر جنس تابلو ها از ورق روغنی و گالوانیزه می باشد. ۵- علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، از مهمترین دلایل توجه به  علائم و تجهیزات ترافیکی، حفظ امنیت برای افراد و عدم خلل در رانندگی می باشد.

قیمت تجهیزات ترافیکی 

 مختلف بسته به نوعشان و کاربرد هایی که دارند، دارای قیمت هایمختلفی می باشند. همچنین جنس تجهیزات ترافیکی و این که این محصولات ساخت ایران باشند یا از خارج کشور وارد شده باشند، بر این موضوع بسیار تاثیر گذار است. البته که صنعت ساخت تجهیزات ترافیکی در ایران بسیار پیشرفت کرده است و در حال حاضر بسیاری از تجهیزات ترافیکی به خارج از ایران نیز ارسال می شوند که این موضوع بسیار سود آور برای کشور های تولید کننده این تجهیزات می باشد و بدیهی است که صادرات این دسته از محصولات باعث سود آوری بسیار خوبی هم برای کشور می شود. از جمله موارد دیگری که بسیار بر قیمت تجهیزات ترافیکی تاثیر گذار است، این می باشد که آیا شرکت تولید کننده برای تجهیزات ترافیکی خدمات پس از فروش و ضمانت در نظر گرفته است و یا خیر. بدیهی است که اگر شرکتی برای محصولات تولیدی اش ضمانت در نظر بگیرد به این معنا می باشد که از کیفیت ساخت محصولاتش اطمینان خاطر دارد و از مواد اولیه با کیفیت برای ساخت تجهیزاتش استفاده نموده است.

خرید تجهیزات ترافیکی

کاربرد های بسیاری هم در اماکن خصوصی از قبیل منزل افراد و هم در مکان های عمومی و خیابان ها و جاده ها دارند. لذا خریداران این محصولات هم می توانند شهروندان باشند و هم ارگان ها و سازمان هایی که مسئولیت برقراری نظم شهری را بر عهده دارند. در هر صورت به افراد متقاضی خرید تجهیزات ترافیکی پیشنهاد می شود که قبل از اقدام کردن به خرید تجهیزات ترافیکی، اطلاعاتی را در رابطه با جنس محصولات، ابعاد مورد نیاز از تجهیزات، شرکت سازنده، محدوده قیمت و … به دست آورند تا هنگام خرید، محصولات مناسب تری با توجه به نیازشان انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *