مقالات

همه چیز درباره شارژ کپسول های آتش نشانی

شارژ کپسول

همه چیز درباره شارژ کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی از رایج ترین و کاربردی ترین تجهیزات آتش نشانی هستند که در هنگام بروز آتش‌سوزی به خاموش کردن آتش کمک زیادی می کنند. کپسول های آتش نشانی در انواع بسیار مختلفی مانند کپسول آتش نشانی co2، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز و غیره وجود دارند و هر کدام از آن ها نیز برای کلاس آتش‌سوزی خاصی مناسب می باشند.

کپسول های آتش نشانی را باید به صورت ماهانه مورد بررسی قرار دهید و از سالم و بی نقص بودن آن ها مطمئن شوید. همچنین کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع آن ها باید در زمان های مناسبی شارژ شوند در غیر این صورت کارایی نخواهند داشت و در زمان بروز آتش‌سوزی کمکی به شما نخواهند کرد. آشنایی با روش های شارژ کپسول آتش نشانی و بهترین زمان شارژ هر نوع کپسول بسیار مهم است و از ایجاد حوادث زیادی جلوگیری خواهد کرد.

کپسول آتس نشانی

نحوه شارژ انواع کپسول آتش نشانی

اغلب کپسول های آتش نشانی را باید به صورت سالانه شارژ کرد اما برخی از آن ها مانند کپسول آتش نشانی co2 را می توان هر دو سال یکبار شارژ کرد. زمانی که کپسول را شارژ می کنید کارتی روی آن نصب می کنند و زمان آخرین شارژ کپسول را روی آن می نویسند و باید با توجه به این تاریخ و البته توجه به بررسی های ماهانه، شارژ بعدی را در بهترین زمان خود انجام دهید. در زمان شارژ کردن کپسول آتش نشانی حتما باید توجه داشته باشید که پلمپ خاموش کننده باز نشده باشد و در زمان شارژ، یک کپسول دیگر جایگزین شده باشد.

همچنین زمانی که از کپسول آتش نشانی استفاده کردید باید بلافاصله آن را مجددا شارژ کنید تا برای استفاده های بعدی آماده باشد. نحوه و شرایط شارژ هر نوع کپسول آتش نشانی در دفترچه آن کپسول نوشته شده است و باید طبق همان اصول و شرایط انجام شود. برای شارژ کپسول آتش نشانی ابتدا باید آن را تخلیه کنید. باید دستگیره تخلیه کپسول را به آرامی فشار داده و کپسول را وارونه نگه دارید تا زمانی که کپسول به طور کامل تخلیه شود. بعد از تخلیه کپسول باید قسمت بیرونی آن را به طور کامل تمیز کنید. برای تمیز کردن کپسول باید از مواد شوینده بدون حلال مانند مایع ظرفشویی یا صابون استفاده کنید و بعد از آن کپسول را با حوله کاملا خشک کنید.

تمامی قسمت های کپسول باید بررسی شده و از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود. برچسب نام و نحوه استفاده از کپسول باید کاملا خوانا باشد و سیلندر و تمامی قطعات کپسول بدون هرگونه مشکلی باشند. همچنین شلنگ تخلیه را باید از شیر عامل جدا کرده و مسدود نبودن تمامی شلنگ ها و نازل ها نیز بررسی شود.

در این مرحله باید مجموعه سوپاپ را از کپسول جدا کنید. برای این کار به کمک یک آچار حلقه نگه دارنده سوپاپ را شل کنید و اجزای داخلی سوپاپ را خارج کنید و همه آن ها را از نظر خوردگی بررسی نمایید.

حالا باید طبق دستورالعمل و نوع کپسول، کپسول آتش نشانی باید با عامل خاموش کننده مناسب پر شود. در این مرحله تست نشتی انجام شده و سپس شلنگ یا نازل تخلیه به کپسول وصل می شود. بعد از وزن کردن کپسول و تأیید وزن آن مهر و موم جدیدی روی پین ایمنی کپسول نصب می کنند. برچسب شارژ مجدد روی کپسول نصب می شود و می توانید از ایمنی و کارکرد بی نقص این کپسول در زمان آتش‌سوزی کاملا خاطرجمع باشید.

کپسول آتش نشانی co2

یکی از انواع کپسول های آتش نشانی، کپسول آتش نشانی co2 است که از گاز کربن دی اکسید برای خاموش کردن آتش استفاده می کند. استفاده از این ماده خاموش کننده به این دلیل که مانع از رسیدن اکسیژن به ماده سوختنی می شود در خاموش کردن آتش مؤثر است. معمولا از کپسول co2 برای خاموش کردن آتش های مربوط به کلاس B و C استفاده می کنند.

این کپسول آتش نشانی را باید بعد از هربار مصرف یا با توجه به زمان آخرین شارژ در فواصل زمانی مناسب شارژ کنید. برای شارژ این کپسول ها ابتدا باید کپسول را کاملا بررسی کرده و از سالم و بی نقص بودن تمامی قطعات آن کاملا مطمئن شوید. در مرحله بعد باید بدنه بیرونی کپسول را کاملا تمیز کرده و سپس با دستگاه های استاندارد شارژ کپسول، اقدام به پر کردن ماده خاموش کننده در کپسول کنید.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

یکی از کاربردی ترین انواع کپسول های آتش نشانی، کپسول های حاوی پودر یا همان کپسول های آتش نشانی پودر و گاز هستند. از این کپسول ها می توانید برای اطفای حریق مربوط به آتش‌سوزی کلاس A، کلاس B و کلاس C استفاده کنید. همچنین زمانی که آتش‌سوزی به دلیل اشتعال روغن های خوراکی باشد بهترین انتخاب برای اطفای حریق، کپسول آتش نشانی پودر و گاز است. شارژ این نوع کپسول ها باید توسط تکنسین های مجرب و به ترتیب زیر انجام شود:

  1. ماده خاموش کننده درون کپسول کاملا تخلیه شود. (برای این کار فشار سیلندر را کم کنید)
  2. شیر تخلیه جدا شده و کاملا بررسی و تمیز می شود.
  3. سیلندر کاملا بررسی شده و سالم و بی نقص بودن آن تأیید می شود.
  4. شیر دوباره روی سیلندر نصب می شود.
  5. کپسول با مواد خاموش کننده مناسب پر می شود.
  6. کپسول تنظیم فشار شده و عدم نشتی آن بررسی می شود.
  7. شلنگ تخلیه نصب شده و کپسول وزن می شود.
  8. مهر و موم جدید و یک کارت شارژ جدید روی کپسول وصل می شود.

کپسول های فومی

از کپسول های آتش نشانی فومی نسبت به سایر کپسول های آتش نشانی کمتر استفاده می شود اما زمانی که آتش‌سوزی به دلیل سوختن مایعات قابل اشتعال بوده است استفاده از کپسول های فومی بهترین گزینه است. در اطفای حریق آتش‌سوزی کلاس B می توان از این نوع کپسول های آتش نشانی استفاده کرد زیرا سطح حریق را پوشانده و مانع رسیدن اکسیژن به ماده سوختنی می شوند و به این ترتیب آتش را خاموش می کنند. شارژ این نوع کپسول ها نیز باید توسط تکنسین های مجرب و با توجه به دستورالعمل های نوشته شده در دفترچه کپسول آتش نشانی انجام شود.

شارژ کپسول آتش نشانی

کارت شارژ کپسول آتش نشانی چیست و کجا تهیه کنیم؟

کارت شارژ کپسول آتش نشانی برای استفاده صحیح از کپسول و اطمینان از سالم بودن آن و آگاهی از زمان شارژ بعدی اهمیت زیادی دارد. زمانی که اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی خود می کنید تکنسین مورد نظر بعد از شارژ کردن کپسول این کارت را پر کرده و به دسته کپسول شما وصل می کند. کارت شارژ کپسول آتش نشانی در دو نوع تک برگ و تاشو وجود دارد که در دو سمت نوع تک برگ آن اطلاعات مهمی مانند زمان شارژ فعلی، زمان شارژ بعدی، وزن کپسول، نوع و نحوه استفاده از کپسول و غیره نوشته شده است. در کارت شارژ کپسول تا شو چون نسبت به کارت تک برگ فضای بیشتری وجود دارد اطلاعات مفید بیشتری هم نوشته شده است.

از آن جایی که تمامی اطلاعات مورد نیاز و کاربردی مرتبط با کپسول آتش نشانی روی این کارت نوشته شده است حتما باید از تکنسین بخواهید بعد از شارژ کپسول این کارت را پر کرده و به کپسول متصل کند و از خوانا و کامل بودن این کارت مطمئن شوید.

هزینه شارژ کپسول های آتش نشانی

هزینه شارژ کپسول های آتش نشانی به عوامل مختلفی از جمله نوع کپسول آتش نشانی، وزن کپسول، ماده خاموش کننده و غیره بستگی دارد. برای مثال هزینه شارژ کپسول آتش نشانی co2،  کپسول آتش نشانی پودر و گاز،  کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول های فومی و غیره با هم فرق دارد و در هر کدام از این موارد نیز هزینه شارژ کپسول بر اساس وزن آن متفاوت است.

کیفیت ماده خاموش کننده و هزینه حمل و نقل کپسول نیز روی تعیین قیمت نهایی شارژ کپسول های آتش نشانی مؤثر است. ارائه خدماتی مانند امکان انتخاب کیفیت خاموش کننده، نصب کپسول، تحویل کپسول جایگزین برای مدت شارژ کپسول، آموزش، ارائه ضمانت نامه، تعمیر و تعویض قطعات در صورت نیاز و غیره نیز ممکن است قیمت نهایی را تغییر دهد.

دستگاه های شارژ کپسول آتش نشانی و چگونگی کار با آنها

شارژ کپسول آتش نشانی باید به صورت اصولی و با دقت انجام شود تا از عدم نشتی و پر شدن کامل کپسول اطمینان حاصل شود. برای شارژ کپسول آتش نشانی با توجه به نوع کپسول مانند کپسول آتش نشانی co2، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول های فومی و غیره و مواد خاموش کننده آن از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. این روزها اغلب از دستگاه های اتوماتیک شارژ کپسول استفاده می شود که کارایی بهتر و مطمئن تری دارند و در زمانی بسیار کوتاه به صورت کاملا ایمن و اصولی کپسول آتش نشانی را شارژ می کنند.

دستگاه اتوماتیک شارژ کپسول آتش نشانی به این صورت عمل می کند که این دستگاه بر روی قسمت ورودی کپسول آتش نشانی فیکس می شود و بدون هیچ نشتی مواد خاموش کننده را با فشار زیاد وارد کپسول می کند. روی این دستگاه ها درجه ای وجود دارد که میزان مواد خاموش کننده وارد شده به کپسول را نشان می دهد و شما با توجه به آن می توانید از شارژ شدن کپسول آتش نشانی خود مطمئن شوید.

معرفی بهترین مراکز برای شارژ کپسول های آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی حتما باید توسط تکنسین های مجرب و با دستگاه های استاندارد و مواد خاموش کننده با کیفیت انجام شود. تنها در این صورت می توانید خاطر جمع باشید که در صورت بروز آتش‌سوزی کپسول آتش نشانی شما به درستی عمل کرده و آتش را در زمان مناسب خاموش می کند.

کپسول آتش نشانی دستگاه شارژ

نکاتی مهم برای افزایش طول شارژ کپسول ها

یکی از مهم ترین نکات افزایش طول شارژ کپسول ها استفاده از ماده خاموش کننده مرغوب است. علاوه بر این اطمینان از عدم نشتی کپسول آتش نشانی بعد از شارژ کردن آن و همچنین در سرویس های ماهانه نیز به افزایش طول شارژ کپسول ها کمک می کند. شارژ کپسول با تجهیزات استاندارد و دستگاه های اتوماتیک نیز اهمیت زیادی دارد. این دستگاه ها ماده خاموش کننده را با فشار زیادی وارد کپسول می کنند.

بررسی ماهانه کپسول های آتش نشانی و انجام تعمیرات لازم و تعویض یا تعمیر قطعات معیوب نیز اهمیت زیادی دارد و سبب افزایش طول شارژ کپسول ها می شود. همچنین انجام تست هیدرواستاتیک هر دو سال یکبار شما را از سالم و بی نقص بودن تمامی قطعات و قسمت های کپسول کاملا خاطر جمع می کند. سالم بودن تمامی قطعات کپسول در افزایش طول شارژ کپسول ها اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *