مقالات

بررسی و مشخصات جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه چیست؟

جعبه کمک های اولیه یک جعبه است که حاوی تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای ارائه کمک های اولیه در صورت بروز حادثه یا آسیب است. این تجهیزات و اقلام می توانند به جلوگیری از تشدید آسیب یا حتی نجات جان یک فرد کمک کنند. جعبه کمک های اولیه میتواند در دقایق اول حادثه و قبل از رسیدن امدادگران آسیب های وارد شده به مصدوم را کاهش داده و از بروز خطرات بیشتر بر مصدوم جلوگیری کند.

آگاهی از مهم‌ترین محتویات و ملزومات جعبه کمک‌ های اولیه کمک شایانی به کاربر جهت انجام کمک‌ های اولیه می‌نماید. انجام کمک‌ های اولیه قبل از رسیدن امدادگران و یا اورژانس در بیشتر مواقع موجب جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی‌تر و یا حتی مرگ فرد می‌شود. به همین علت چک کردن و کامل بودن محتویات جعبه کمک‌ های اولیه بسیار ضروری و مهم می‌باشد.

هدف از این مقاله آشنایی کاربران با مهم‌ترین تجهیزات جعبه کمک‌ های اولیه استاندارد و مهم‌ترین داروهایی که در جعبه کمک‌ های اولیه باید قرار گیرد، می‌باشد.

 

 

محتویات جعبه کمک های اولیه

محتویات جعبه کمک های اولیه بسته به نوع جعبه و شرایطی که برای آن طراحی شده است، متفاوت است. هر جعبه کمک تولیه بسته به نوعی که دارد دارای محتوای متفاوتی نیز می باشد برای مثال جعبه و یا کیف کمک های اولیه صنعتی با کیت کمک های اولیه خانگی قطعا متفاوت می باشد، اما به طور کلی برخی از اقلام برای هر نوعی از جعبه کمک های اولیه ضروری و واجب می باشد. برخی از این اقلام عبارت اند از:

  • بانداژ: بانداژ برای پوشاندن انوع خراش و زخم ها عمیق و سطحی استفاده می شود.
  • گاز استریل: گاز استریل برای تمیز کردن، ضد عفنونی کردن و پانسمان زخم ها و خراش ها استفاده می شود.
  • پماد ضد عفونی کننده: پماد ضد عفونی کننده برای کمک به جلوگیری از عفونت زخم های سطحی استفاده می شود که صرفا قابلیت استعمال خارجی را دارا می باشد.
  • چسب زخم: چسب زخم برای بستن زخم های کوچک و سطحی استفاده می شود.
  • آتل: آتل برای بی حرکت کردن استخوان های شکسته و ترک خورده ی بدن استفاده می شود.
  • باند فشاری: باند فشاری برای کنترل خونریزی استفاده می شود.
  • پنس: پنس برای برداشتن اجسام خارجی که به بدن وارد شده و باعث ایجاد زخم ها میشود، کاربرد دارد.
  • داروهای مسکن: داروهای مسکن که شامل آمپول، قرص، شربت و دیگر اقلام میشود، برای تسکین درد استفاده می شوند.
  • داروهای ضد حساسیت: داروهای ضد حساسیت برای درمان واکنش های آلرژیک نسبت سایر اقلام پزشکی و یا نسبت مواد وارد شده در بدن فرد مصدوم استفاده می شوند.
  •  پک‌های سرما: جهت سرما درمانی برای رگ به رگ شدن و آسیب‌ها و کشیدگی های عضلانی استفاده میشود.
  •  پد گاز: جهت پانسمان، مراقبت از زخم به صورت استریل برای بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی کاربرد دارد.
  • پد های چشمی استریل: جهت انجام کمک‌ های اولیه جزئی در ناحیه چشم کاربرد دارد.
  •  کرم سوختگی: کرم درمان سوختگی، موجب کاهش درد و تسریع بهبودی و التیام در ناشی از سوختگی می‌شود. 
  • گاز پانسمان: باند رول گاز برای پانسمان زخم‌ها و سوختگی‌های جزئی کاربرد دارد.
  •  باند مثلثی: برای بازو، پانسمان سر، یا برای محکم کردن پانسمان زخم ها استفاده می‌شود.
  •  دستکش‌های پزشکی: شامل دستکش‌های پزشکی بدون لاتکس، دستکش نیتریل، دستکش لاتکس و دستکش نایلونی که هر کدام دارای کاربرد خاصی می باشند.
  •  پد ترکیبی: پانسمان استریلی و جاذب است که برای کمک به توقف خونریزی و محافظت از زخم‌های بزرگ استفاده میشود.
  •  باند چسب: پانسمان بانداژ فاقد لاتکس برای زخم‌های جزئی کاربرد دارد.
  •  رول بانداژ الاستیک: رول بانداژ منسجم برای حمایت از نواحی آسیب دیده و چسباندن پانسمان بر وری مناقطع آسیب دیده کاربرد دارد.
  • ضدعفونی کننده دست: بسته‌های ضد باکتری الکلی و ضدعفونی کننده دست برای بهداشت دست و جلوگیری از انتقال آلودگی کاربرد دارد.
  • ماسک CPR: ماسک CPR یکبار مصرف جهت انجام احیای قلبی تنفسی کاربرد دارد.
  •  حوله استریل: برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن بریدگی ها و خراش ها کاربرد دارد.
  •  پانسمان سوختگی: پانسمان سوختگی استریل و آغشته به ژل برای سوختگی‌های جزئی پوست استفاده میشود.
  • محلول شستشوی چشم: محلول شستشوی چشم یکبار مصرف برای از بین بردن گرد و غبار و مواد زائد از پوست و چشم استفاده میشود.
  • پماد آنتی باکتریال: برای پیشگیری از عفونت‌های پوستی در بریدگی، خراشیدگی و سوختگی‌های جزئی استفاده میشود.
  • سرم شستشو: برای شست و شوی آلودگی انواع زخم ها و خراش های بیرونی استفاده میشود. 
  • قیچی: برای بریدن انواع باندهای پزشکی و سایر ملزومات کاربرد دارد. 
  • بتادین: ضدعفونی کننده ای قوی است که معمولا برای زخم های سطحی تر استفاده بیشتری دارد.
  • کلاه پانسمان: یک وسیله کاربردی برای نگهداشتن انواع پانسمان و باند پیچی های بدن استفاده میشود. 
  • باند کشی: وسیله ای کاربردی است که که برای ثابت نگهداشن عضوو آسیب دبده و کاهش تورم استفاده میشود . 
  • پنبه: رول پنبه پزشکی برای انواع زخم، پانسمان ها و تزریقات کاربرد دارد.
  • تتراسیکلین: داروی تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک از گروه تتراسایکلین‌ها می‌باشد که جهت درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارد.

انواع جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام برای شرایط خاصی طراحی شده اند و هر کدام دارای قابلیت مخصوص به خود می باشند. برخی از انواع رایج جعبه کمک های اولیه عبارتند از:

جعبه کمک های اولیه خانگی

این جعبه ها برای استفاده در خانه یا محل کار طراحی شده اند. آنها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جزئی مانند بریدگی، سوختگی و خراش هستند. این نوع جعبه به طور معمول دارای اقلام پزشکی اولیه مثل بتادین، پانسمان، چسب زخم، انواع داروها و مسکن ها برای پیشگیری از مشکلات سطحی و یا درمان حوادث رایج اما کمر خطر استفاده میشود.

جعبه کمک های اولیه خودرویی

این جعبه ها برای استفاده در خودرو طراحی شده اند. آنها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جزئی و همچنین آسیب های جدی تر مانند شکستگی و خونریزی هستند. این نوع از جعبه دارای استحکام بالاتری می باشد و محتوای درون آن با توجه به سوانح ممکن الوقوع در هنگام حضور در خودور تهیه میشود. 

جعبه کمک های اولیه صنعتی

این جعبه ها برای استفاده در محیط های صنعتی طراحی شده اند. آنها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جدی تر مانند سوختگی های شیمیایی و برقی هستند. البته محتوای درون این نوع از جعبه کمک های اولیه متناسب با فرایند شغلی و محیط کار تهیه میشود. برای مثال: جعبه دورن کارخانه های پتروشیمی باید حاوی وسایل و اقلام پزشکی مربوط به سوانح آتش سوزی و سوختگی بیشتری باشد.

جعبه کمک های اولیه اورژانسی

این نوع کیف برای اقدامات اولیه اورژانسی مورد استفاده قرار میگیرد و وسایل درون کیف به گونه ای است که استفاده از آنها نیاز به آموزش و آگاهی دارد. در درون کیف کمک های اولیه اورژانس وسایلی مانند گوشی پزشکی، دستگاه فشار خون، وسیله نورپردازی، دستگاه تست قند خون و غیره نیز جای میگیرد. این کیف دارای بندهایی است که حمل و جابجایی آن را راحتتر میکند.

جعبه کمک های اولیه کوهنوردی 

جعبه های کوهنوردی و طبیعت گردی که معمولا توسط امداگران و کوهنوردان استفاده میشود حاوی لوازم اولیه فوریت های پزشکی از جمله آتل، پانسمان، بتادین و گاز های استریل، بانداژ کشی و سایر اقلام پزشکی می باشد. معمولا کوهنوردان بایستی لوازم مربوط به شکستگی و آسیب های استخوانی بیشتری را در جعبه کمک های اولیه خود جای دهند زیر جعبه کمک های اولیه باید متناسب با محیط و شرایط محیطی انتخاب شود.

جعبه کمک های اولیه ضد آب

کیف کمک های اولیه ضدآب مناسب کسانی است که بیشتر به سفرهای دریایی میروند. این وسیله کاملا ضد آب بوده و پوشش خارجی آن شفاف است، به گونه ای که تمامی وسایل داخل کیف مشخص میشوند. این کیف دارای ۲ بخش مجزا است که میتوان در هر سمت وسایل مختلفی قرار داد.

جعبه کمک های اولیه مسافرتی

جعبه کمک های اولیه مسافرتی نوعی از جعبه های پزشکی هستند که معمولا دارای ابعاد کوچکی هستند و در آن لوازم اولیه پزشکی وجود دارد و به هنگام مسافرت توسط افراد حمل میشوند.

جعبه کمک های اولیه هلال احمر

این نوع جعبه تفاوتی با ساتیر جعبه های کمک اولیه ندارد و به نوعی صرفا دارای شکل و مدل خاص می باشد که به علت هک و ایجاد علامت و لوگوی سازمان هلال احمر به این اسم مشهور شده است. این نوع از جعبه ها معمولا ابعاد و جنس کوچک تر و مقاوم تری دارند و بیشتر توسط امدادگران خریداری میشوند.

جعبه کمک های اولیه رایگان

این نوع جعبه ها توسط دولت و وزارت بهداشت کشور به ارگان ها و سازمان های دولتی-عمومی مثل بیمارستان ها، بانک ها، کارخانه ها وابسته به دولت، مدارس و دانشگاه ها به صورت رایگان داده میشوند، و دارای اقلام و لوازم پزشکی اولیه مثل سایر جعبه کمک عای اولیه می باشد. این نوع از جعبه کمک های اولیه صرفا برای ارگان های رسمی و دولتی رایگان بوده و به هیچ شخص حقیقی به صورت رایگان داده نمیشود.

انواع مدل های جعبه کمک های اولیه

  • جعبه کمک های اولیه فلزی:

جعبه کمک های اولیه فلزی به علت جنسی که دارد دارای استحکام و قدرت مقاومت بیشتری نیز می باشد که همین امر سبب شده است تا این نوع از جعبه کمک های اولیه دارای محبوبیت بیشتری باشد. از این نوع جعبه کمک های اولیه بیشتر در مناطق و محیط های عمومی مثل مراکز صنعتی و دانشگاها و… استفاده میشود و به دو گونه قفل دار و بدون قل تولید میشود. 

برخی از مدل های محبوب جعبه کمک های اولیه فلزی:

  1. جعبه کمک های اولیه فلزی 
  2. جعبه کمک های اولیه فلزی قفل دار مدل ۶۰۰۵
  3. جعبه کمک های اولیه مدل TGA-3
  • جعبه کمک های اولیه دیواری 

این نوع از جعبه کمک های اولیه به علت نصب بر روی دیواری به عنوان جعبه کمک های اولیه دیواری شناخته میشود. جعبه کمک های اولیه دیواری هم دارای نوع پلاستیکی بوده و هم دارای نوع فلزی همچنین این نوع از جعبه ها به صورت قفل دار و بدون قفل نیز ساخته میشوند و معمولا دارای ابعاد بزرگی نیز می باشند.

برخی از مدل های محبوب جعبه کمک های اولیه دیواری: 

  1. جعبه کمک های اولیه دیواری 
  2. جعبه کمک های اولیه دیواری لوتوس 
  3. جعبه کمک های اولیه دیواری ۴۷۹۰۱
  • جعبه کمک های اولیه دستی

این نوع از جعبه کمک های اولیه به صورت دستی ساخته شده است و قابلیت نصب بر روی جایی یا چیزی را ندارد. از این نوع جعبه بیشتر در منازل، محل کار، اماکن امداد و نجات و کاربرد های شخصی استفاده میشود. جعبه کمک های اولیه دستی معمولا دارای چفت های قفل می باشد و از استحکام بالایی یرخوردار است. این نوع از جعبه کمک های اولیه دارای جنس های  فلزی و پلاستیکی و حتی چوبی است.

  • جعبه کمک های اولیه قفل دار

    جعبه کمک های اولیه قفل دار معمولا به صورت فلزی ساخته میشوند بیشتر برای مکان های عمومی کاربرد دارند تا مانع دستبرد و یا استفاده توسط افراد متفرقه شوند. این نوع از جعبه دارای استحکام بالایی است و در برابر ضریه مقاوم میباشد. 
  • جعبه کمک های اولیه چوبی 

    این نوع از جعبه کمک های اولیه بیشتر کاربرد تزئینی دارند و با دیگر جعبه کمک های اولیه فرق چندانی ندارند و دارای استحکام کمتر و قیمت گران تری می باشند.

 

نحوه استفاده از تجهیزات جعبه کمک های اولیه

در صورت بروز حادثه، مهم است که بتوانید از تجهیزات جعبه کمک های اولیه به طور صحیح استفاده کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در استفاده از تجهیزات جعبه کمک های اولیه آورده شده است:

قبل از استفاده از هرگونه دارو یا تجهیزات، دستورالعمل های موجود در جعبه کمک های اولیه را به دقت بخوانید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه از تجهیزات جعبه کمک های اولیه استفاده کنید، از کمک یک متخصص پزشکی بخواهید.

در صورت بروز خونریزی شدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

داروهای ضروری برای جعبه کمک های اولیه 

  • آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن
  • پماد آنتی بیوتیک
  • ژل آلوئه ورا
  • لوسیون کالامین
  • داروی ضد اسهال
  • ملین
  • آنتی اسیدها
  • کرم هیدروکورتیزون
  • داروهای سرفه و سرماخوردگی
  • قرص ضد تهوع
  • قرص هیوسین ضد اسپاسم عضلات
  • دیازپام رکتال
  • داروهای شخصی

نگهداری از جعبه کمک های اولیه

برای اطمینان از اینکه جعبه کمک های اولیه شما همیشه آماده استفاده است، باید آن را به طور مرتب بررسی و تعویض کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در نگهداری از جعبه کمک های اولیه آورده شده است:

-هر شش ماه یک بار جعبه کمک های اولیه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام اقلام موجود و در تاریخ انقضا هستند.

-هرگونه تجهیزات یا اقلام آسیب دیده یا تاریخ گذشته را تعویض کنید.

-جعبه کمک های اولیه خود را در مکانی امن و قابل دسترس نگه دارید.

خرید و قیمت جعبه کمک های اولیه

هنگام خرید جعبه کمک های اولیه، باید به عوامل مختلفی مانند نوع فعالیتی که انجام می دهید، محیطی که در آن هستید و نیازهای خاصی که خود با توجه به شرایط محیطی دارید را در نظر بگیرید.

برای مثال:

اگر در خانه یا محل کار هستید، یک جعبه کمک های اولیه خانگی مناسب است. این جعبه ها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جزئی مانند بریدگی، سوختگی و خراش هستند.

اگر در خودرو هستید، یک جعبه کمک های اولیه خودرویی مناسب است. این جعبه ها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جزئی و همچنین آسیب های جدی تر مانند شکستگی و خونریزی هستند.

اگر در محیط های صنعتی کار می کنید، یک جعبه کمک های اولیه صنعتی مناسب است. این جعبه ها معمولاً حاوی اقلام مورد نیاز برای درمان آسیب های جدی تر مانند سوختگی های شیمیایی و برقی هستند.

شما برای خرید جعبه کمک های اولیه باید دقت داشته باشید که حتما از فروشگاه ها و سایت های معتبر محصول خود را خریداری کنید. شما میتوانید به دو صورت حضوری و اینترنتی برای خرید جعبه کمک های اولیه خود اقدام کنید و پیشنهاد ما این است که به هنگام مراجعه حضوری به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید، و به هنگام خرید اینترنتی یا از سایت نمایندگی فروش جعبه کمک های اولیه محصول خود را خریداری کنید و یا از سایت هایی مثل ایمن فرد که به صورت اختصاصی در زمینه فعالیت دارند محصول خود را انتخاب کنید.

تجهیزات ویژه جعبه کمک های اولیه

در کنار اقلام معمولی جعبه کمک های اولیه، برخی از تجهیزات ویژه نیز وجود دارند که می توانند در شرایط خاص مفید باشند. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

پانسمان های ضد آب: این پانسمان ها برای استفاده در شرایط مرطوب یا در محیط های بیرونی مناسب هستند. آنها از نفوذ آب و باکتری ها به زخم جلوگیری می کنند.

پانسمان های عایق حرارتی: این پانسمان ها برای استفاده در سوختگی ها یا در شرایط آب و هوایی سرد مناسب هستند. آنها از انتقال گرما یا سرما از محیط به بدن جلوگیری می کنند.

پد های سرد کننده: این پد ها برای کمک به کاهش درد و تورم در آسیب های عضلانی یا مفصلی استفاده می شوند. آنها با کاهش جریان خون به ناحیه آسیب دیده، تورم و درد را کاهش می دهند.

پد های گرم کننده: این پد ها برای کمک به بهبود گردش خون در آسیب های عضلانی یا مفصلی استفاده می شوند. آنها با افزایش جریان خون به ناحیه آسیب دیده، درد و سفتی را کاهش می دهند.

نوار چسب برق: این نوار چسب برای بی حرکت کردن استخوان های شکسته یا مفاصل آسیب دیده استفاده می شود.

چسب ضد آب: این چسب برای نگه داشتن پانسمان ها در محل خود در شرایط مرطوب یا در محیط های بیرونی استفاده می شود.

دستکش ضد آب: این دستکش ها برای محافظت از دست ها در برابر آب و باکتری ها استفاده می شوند.

ماسک تنفسی: این ماسک ها برای محافظت از دهان و بینی در برابر مواد شیمیایی، گرد و غبار یا سایر آلاینده ها استفاده می شوند.

آموزش کمک های اولیه

به طور کلی کمک‌ های اولیه می‌تواند شامل اقداماتی مانند ضد عفونی کردن بریدگی‌های جزئی، خراش‌ها یا زخم‌های سطحی باشد.درمان سوختگی جزئی، استفاده از باند و پانسمان، استفاده از داروهای بدون نسخه، تخلیه تاول، درآوردن شی خارجی از چشم، ماساژ و نوشیدن مایعات برای از بین بردن گرمازدگی از دیگر اقداماتی است که شامل کمک‌ های اولیه به بیمار یا فرد مصدوم می‌گردد.
در برخی موارد، ممکن است کمک‌ های اولیه تنها مراقبتی باشد که یک فرد به آن نیاز دارد، در حالی که در برخی دیگر، ممکن است تا رسیدن امدادگران یا انتقال فرد آسیب دیده به بیمارستان به جلوگیری از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر کمک کند.

بدین ترتیب آموزش کمک های اولیه نقشی اساسی در نجات جان بیمارانی خواهد داشت که دچار سانحه شده اند و احتیاج به کمک های سریع دارند بدون اینکه فرصتی برای یادگیری اینکه از کدام نوع از کمک های اولیه باید استفاده نمود موجود باشد.بهترین راه جهت آماده شدن برای انجام کمک‌ های اولیه تهیه یک لیست کامل جعبه کمک‌ های اولیه می‌باشد

علاوه بر داشتن یک جعبه کمک های اولیه مناسب، مهم است که در مورد کمک های اولیه آموزش ببینید. این آموزش به شما کمک می کند تا در صورت بروز حادثه، بتوانید به طور صحیح از تجهیزات جعبه کمک های اولیه استفاده کنید و به فرد آسیب دیده کمک کنید.

دوره های آموزشی کمک های اولیه معمولاً توسط سازمان های مختلفی مانند صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر و سازمان های امدادی دیگر برگزار می شوند.

نکات مهم هنگام استفاده از جعبه کمک های اولیه

برای نگهداری و استفاده از لوازم و داروهای موجود در جعبه کمک های اولیه نکات زیر را رعایت کنید:

  • جعبه کمک های اولیه را در دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
  • این جعبه را دور از دسترس کودکان قرار دهید، چرا که دسترسی به آن برای کودکان خطرناک است.
  • به وسایل درون جعبه یک چراغ قوه نیز اضافه کنید و باتری آن را در بیاورید.
  • اگر در خانواده خود بیمار دیابتی دارید، دستگاه تست قند خون را نیز به جعبه خود اضافه کنید.
  • وسایل ضد عفونی زخم و داروها را در پلاستیکهای جداگانه قرار داده و داخل جعبه بگذارید.
  • بهتر است از کیفی استفاده کنید که مقاوم بوده و ضد آب باشد.
  • در صورتی که قصد سفر دارید، پیش از حرکت محتویات جعبه کمک های اولیه را بررسی کنید.
  • شیوه استفاده از داروها و لوازم داخل جعبه را یاد بگیرید و به کلیه اعضای خانواده آموزش دهید.
  • به تاریخ انقضای داروهای درون جعبه توجه داشته باشید. هر ۶ ماه یک بار تاریخ انقضای تمامی دارو، محلولهای ضدعفونی و شستوشو و دیگر اقلام مصرفی را کنترل کنید و در صورت تمام شدن تاریخ انقضا، آنها را دور ریخته و با داروهای جدید جایگزین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *