مقالات

انواع کپسول های آتش نشانی بر اساس رنگ

انواع کپسول آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی بر اساس رنگ

کپسول آتش نشانی یکی از کاربردی ترین و رایج ترین تجهیزات آتش نشانی هستند که در زمان بروز آتش‌سوزی کمک زیادی به اطفای حریق می کنند. انواع مختلف کپسول آتش نشانی از نظر نوع ماده خاموش کننده، وزن و غیره در بازار وجود دارد و شما باید با توجه به نیاز خود مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. هر یک از این کپسول ها با توجه به نوع ماده  خاموش کننده ای که دارند برای خاموش کردن نوع خاصی از آتش‌سوزی قابل استفاده هستند، به همین دلیل آشنایی با انواع مختلف کپسول ها و کاربرد هر یک از آن اهمیت زیادی دارد. از جمله کپسول هایی که استفاده از آن ها برای خاموش کردن خاموش رایج است می توانیم به کپسول های آتش نشانی آب و گاز، کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول های آتش نشانی Co2 و غیره اشاره کنیم.

رنگ بندی کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی را با توجه به موارد مختلفی مانند نوع ماده خاموش کننده، رنگ، وزن و غیره در گروه های جداگانه تقسیم بندی می کنند. یکی از تقسیم بندی های کاربردی کپسول آتش نشانی که کمک زیادی به شناخت آن ها و انتخاب مناسب ترین نوع برای کلاس آتش‌سوزی خاصی می کند، تقسیم بندی این کپسول ها بر اساس رنگ آن ها است. در واقع تنوعی که در رنگ این کپسول ها مشاهده می کنید به معنای تفاوت در کاربرد آن ها است.

رنگ بندی

  • کپسول های آتش نشانی قرمز

از رایج ترین کپسول های آتش نشانی می توانیم به کپسول های قرمز رنگ اشاره کنیم. رنگ قرمز  برای کپسول های آتش نشانی آب و گاز استفاده می شود. در واقع رنگ قرمز کپسول آتش نشانی به معنای این است که مخزن آن کپسول از آب و گاز به عنوان ماده خاموش کننده پر شده است.

  • کپسول های آتش نشانی آبی

رنگ آبی نشان دهنده کپسول های آتش نشانی پودر و گاز است. این نوع کپسول ها در وزن های مختلفی در بازار موجود هستند و ماده خاموش کننده درون آن ها پودر و گاز است. با استفاده از این کپسول ها سطح حریق پوشانده شده و با نرسیدن اکسیژن به ماده سوختنی، آتش خاموش می شود.

  • کپسول های آتش نشانی کرم

ماده خاموش کننده در کپسول های آتش نشانی کرم رنگ، کف است. این کپسول ها با استفاده از کف مانع رسیدن اکسیژن به حریق شده و آتش را خاموش می کنند. این نوع کپسول ها برای اطفای حریق خانگی مناسب نیستند و نباید از آن ها برای خاموش کردن آتش‌سوزی های خانگی استفاده کنید.

  • کپسول های آتش نشانی مشکی

کپسول های آتش نشانی مشکی که همان کپسول های آتش نشانی Co2 هستند از رایج ترین و بهترین کپسول ها برای خاموش کردن آتش می باشند. در مخزن این کپسول ها از گاز کربن دی اکسید به عنوان ماده خاموش کننده استفاده شده است. این گاز غیر سمی و بدون بو است و در زمان کمی آتش را خاموش می کند.

  • کپسول های آتش نشانی زرد

در کپسول های آتش نشانی زرد از کف و پودر به عنوان ماده خاموش کننده آتش استفاده شده است. استفاده از این نوع کپسول های آتش نشانی به دلیل برخی مسائل فنی تقریبا محدود شده است و به صورت رایج مورد استفاده قرار نمی گیرند. این کپسول ها با استفاده از کف و پودر مانع از رسیدن اکسیژن به حریق شده و آتش را خاموش می کنند.

رنگ بندی کپسول آتش نشانی

اطفای حریق مناسب برای هر رنگ کپسول آتش نشانی

هر رنگ کپسول آتش نشانی با توجه به نوع ماده خاموش کننده ای که دارد برای خاموش کردن نوع خاصی از آتش مناسب می باشد. توجه به این موضوع می تواند به سرعت و موفقیت اطفای حریق کمک کند و مانع از بروز حوادثی مانند برق گرفتگی و گسترش آتش شود.

  • اطفای حریق مناسب برای کپسول های رنگ قرمز

از آن جایی که کپسول های آتش نشانی با رنگ قرمز حاوی آب و گاز هستند برای اطفای حریق مربوط به آتش‌سوزی کلاس A مناسب می باشند. برخی از این کپسول ها فقط از آب به عنوان ماده خاموش کننده پر شده اند و برخی از آن ها علاوه بر آب، گاز نیز دارند که اضافه کردن گاز به این کپسول ها سبب شده است درصد مهار آتش توسط این کپسول ها بیشتر شود.

کلاس A به معنای آتش‌سوزی حاصل از سوختن چوب، پارچه، مقوا و سایر موادی است که با سوختن تبدیل به خاکستر می شوند. از آن جایی که خاکستر، حرارت را در خود نگه می دارد احتمال شعله‌ور شدن دوباره این آتش‌سوزی وجود دارد به همین دلیل بهتر است برای اطفای این نوع حریق از کپسول های آتش نشانی آب و گاز استفاده شود تا آب به داخل خاکستر نفوذ کند و با کاهش حرارت آن، آتش خاموش شود.

  • اطفای حریق مناسب برای کپسول های رنگ آبی

مخزن کپسول های رنگ آبی از پودر و گاز به عنوان ماده خاموش کننده پر شده است. کپسول های آتش نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن آتش‌سوزی کلاس B یعنی آتش‌سوزی مایعات قابل اشتعال مانند نفت و بنزین مناسب است. به همین دلیل در پمپ بنزین ها و مراکز پتروشیمی یا پالایشگاه ها از این نوع کپسول استفاده می کنند. کپسول های آبی رنگ در اندازه ها و وزن های مختلفی از ۱ تا ۵۰ کیلو وجود دارند و با توجه به فضای مورد نظر و درصد احتمال بروز خطر باید مناسب ترین نوع این کپسول ها تهیه و نگهداری شود.

  • اطفای حریق مناسب برای کپسول های رنگ کرم

کپسول های رنگ کرم که کپسول های آتش نشانی حاوی کف هستند برای اطفای حریق آتش‌سوزی کلاس A و B مناسب هستند. این کلاس های آتش‌سوزی به حریق حاصل از سوختن جامدات آلی و مایعات اشتعال پذیر اشاره دارند.

  • اطفای حریق مناسب برای کپسول های رنگ مشکی

کپسول های رنگ مشکی که همان کپسول های آتش نشانی Co2 هستند برای خاموش کردن آتش‌سوزی کلاس E استفاده می شوند. مخزن این کپسول ها از گاز دی اکسید کربن به عنوان ماده خاموش کننده پر شده است. کلاس E به آتش‌سوزی ناشی از سوختن سیم ها، اتصالی کابل ها و حریق حاصل از لوازم الکتریکی اشاره دارد. در این مواقع به هیچ وجه نباید از آب برای خاموش کردن آتش استفاده کرد زیرا آب رسانای برق است و علاوه بر ایجاد خطر برق گرفتگی، آتش را نیز افزایش می دهد.

  • اطفای حریق مناسب برای کپسول های رنگ زرد

کپسول های رنگ زرد کپسول هایی هستند که ماده خاموش کننده آن ها فوم است. این کپسول ها نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی حاصل از سوختن مایعات قابل اشتعال مانند بنزین استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *