مقالات

آشنایی با اهمیت و لزوم استفاده از وسایل حفاظت فردی

ضرورت استفاده از لوازم حفاظت فردی 

استفاده از وسایل حفاظت فردی برای همه افراد در محیط کار یا سایر محیط هایی که در معرض خطرات هستند، ضروری است. کارفرمایان موظف اند  تجهیزات حفاظت فردی مناسب را در اختیار کارگران خود قرار دهند و از آنها بخواهند که از این وسایل استفاده کنند. کارگران نیز موظف اند از وسایل حفاظت فردی که در اختیار آنها قرار داده شده است، استفاده کنند.

در بسیاری از مشاغل مانند آتش نشانی، جوشکاری، ساختمان سازی و … خطراتی فرد را تهدید می کند. این خطرات شامل لبه های تیز، جرقه، سقوط لوازم کار، مواد شیمیایی است. بهترین روش برای حفاظت از جان کارگر، استفاده از وسایل حفاظت فردی می باشد. اگر افراد استفاده از وسایل حفاظت فردی را در کار خود در درجه اول قرار دهند، هیچ گاه دچار آسیب نمی شوند و اگر هم آسیب ببینند شدت آن خیلی کم خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم که در خصوص وسایل حفاظت فردی، ویژگی های آن و …بپردازیم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که نسبت به این موضوع اطلاعی ندارید، توصیه میکنم با ما همراه باشید.

وسایل حفاظت فردی چیست؟

منظور از وسایل حفاظت فردی، به مجموعه وسایلی گفته می شود که با توجه به نیاز و کار فرد، برای کاهش آسیب در هنگام کار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قانون کشور برای محافظت از نیروی انسانی و منابع مادی و همچنین ضرورت و اهمیت وسایل حفاظت فردی، رعایت و اجرای دستورالعمل هایی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی و همچنین وزارت بهداشت صادر شده است، برای کارفرما، کارگران و نیز صاحبان کارگاه ها ضروری و الزامی است.

کارفرمایان طبق این قانون باید تمامی وسایل حفاظت فردی را برای کارگران و نیروهای خود تامین کنند و همچنین آنان را به استفاده از وسایل حفاظت فردی، تشویق کنند. کارفرمایان موظف هستند آموزش های لازم جهت استفاده از وسایل حفاظت فردی را برای کارگران خود، لازم بدانند و در صدد اجرای آن برآیند. استفاده از این وسایل به منزله ی مهم ترین شیوه، برای حفاظت فرد در برابر شرایط و موقعیت های خطرناک است.

دلایل اهمیت استفاده از وسایل حفاظت فردی عبارتند از:

  1. جلوگیری از آسیب های جسمی: وسایل حفاظت فردی می توانند از آسیب های جسمی جدی مانند بریدگی، سوختگی، ضربه، برق گرفتگی، مسمومیت و شنوایی از دست دادن جلوگیری کنند.
  2. حفظ سلامتی: وسایل حفاظت فردی می توانند از سلامتی افراد در برابر خطراتی مانند گرد و غبار، دود، گازهای سمی و صداهای بلند محافظت کنند.
  3. کاهش هزینه ها: آسیب های ناشی از کار می تواند هزینه های زیادی برای کارفرمایان و کارگران داشته باشد. استفاده از وسایل حفاظت فردی می تواند به کاهش این هزینه ها کمک کند.
جلوگیری از آسیب های جسمی

وسایل حفاظت فردی می توانند از آسیب های جسمی جدی مانند بریدگی، سوختگی، ضربه، برق گرفتگی، مسمومیت و شنوایی از دست دادن جلوگیری کنند. به عنوان مثال، لباس ایمنی از بدن در برابر خطرات فیزیکی مانند بریدگی، خراش و سوختگی محافظت می کند. کاپ ایمنی از سر در برابر خطرات مانند ضربه، سقوط اجسام و برق گرفتگی محافظت می کند. عینک ایمنی از چشم ها در برابر خطرات مانند پرتاب اجسام، مواد شیمیایی و اشعه محافظت می کند. ماسک ایمنی از دهان و بینی در برابر خطرات مانند گرد و غبار، دود و گازهای سمی محافظت می کند. گوشگیر از گوش ها در برابر خطرات مانند صدای بلند محافظت می کند.

حفظ سلامتی

وسایل حفاظت فردی می توانند از سلامتی افراد در برابر خطراتی مانند گرد و غبار، دود، گازهای سمی و صداهای بلند محافظت کنند. به عنوان مثال، ماسک تنفسی می تواند از ریه ها در برابر گرد و غبار، دود و گازهای سمی محافظت کند. گوشگیر می تواند از گوش ها در برابر صداهای بلند محافظت کند.

کاهش هزینه ها

آسیب های ناشی از کار می تواند هزینه های زیادی برای کارفرمایان و کارگران داشته باشد. این هزینه ها شامل هزینه های درمانی، از دست دادن بهره وری، هزینه های قانونی و بیمه ای و غیره می شود. استفاده از وسایل حفاظت فردی می تواند به کاهش این هزینه ها کمک کند.

استفاده از وسایل حفاظت فردی یک اقدام ساده اما مهم است که می تواند از آسیب های جدی یا مرگ جلوگیری کند.

مهم ترین وسایل حفاظت فردی

وسایل حفاظت فردی دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام به نوبه خود حائز اهمیت هستند، اما به دلیل استفاده بیشتر برخی از این وسایل و حساسیت بیشتر برخی از نقاط بدن استفاده از بعضی از این وسایل مهم تر می باشد. 

 از مهم ترین وسایل محافظت فردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس ایمنی: لباس ایمنی از بدن در برابر خطرات فیزیکی مانند بریدگی، خراش و سوختگی محافظت می کند
  • کلاه ایمنیکاپ ایمنی از سر در برابر خطرات مانند ضربه، سقوط اجسام و برق گرفتگی محافظت می کند.
  • عینک ایمنی: عینک ایمنی از چشم ها در برابر خطرات مانند پرتاب اجسام، مواد شیمیایی و اشعه محافظت می کند.
  • ماسک ایمنی: ماسک ایمنی از دهان و بینی در برابر خطرات مانند گرد و غبار، دود و گازهای سمی محافظت می کند.
  • گوشی صدا گیر: گوشگیر از گوش ها در برابر خطرات مانند صدای بلند محافظت می کند.

انواع وسایل حفاظت فردی 

  • وسایل حفاظت فردی سر: انواع مختلف کلاه های ایمنی را شامل میشود که وظیفه حفاظت از سر در برابر اجسام خارجی را به عهده دارند.
  • وسایل حفاظت فردی سیستم شنوایی: از جمله ایرماف ها و ایرپلاگ ها را شامل میشود که از سیستم شنوایی و یا گوش ما در برابر انواع صداهای ناهنجار محیط محافظت میکنند.
  • وسایل حفاظت فردی پا: زانو بند ها، کفش های ایمنی و انواع مختلط لوازم حفاظتی مربوط به پا را شامل میشود و از پای شما در برابر فشار و آسیب های خارجی مراقبت میکنند.
  • وسایل حفاظت فردی چشم و صورت: مثل انواع مختلف ماسک های ایمنی و عینک های ایمنی که وظیفه مراقبت از صورت و چشم ما را دارا می باشند.
  • وسایل حفاظت فردی در برابر سقوط: از جمله هارنس های ایمنی، سه پایه نجات و انواع مختلف بالا بر و برنکاردها را شامل  میشود.
  • وسایل حفاظت فردی دست و بازو
  • وسایل حفاظت  حفاظت فر تنه

وسایل حفاظت فردی سر

 کلاه ایمنی یکی از پر مصرف ترین و واجب ترین وسایل ایمنی فردی برای کار به حساب میرود و در بسیاری از مشاغل استفاده از آن ضروری و الزامی می باشد. کلاه ایمنی کلاهی است از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که از بالای سر در مقابل صدمه محافظت می‌کند و تا حد زیادی ضربه وارد شده به سر را کاهش میدهد. کلاه ایمنی دارای پوسته ای می باشد که بسته به نوع جنس و مواد به کار رفته در ساخت آن دارای مقاومت متفاوتی نیز می باشد این پوسته شکل خارجی کلاه را شکل میدهد.

اجزای مختلف کلاه ایمنی به شرح زیر است:

  • تجهیزات داخل کلاه: مجموعه کاملی از وسایل که در جای مشخصی از کلاه بر روی سر قرار گرفته است و سبب جذب انرژی می ‌شود. این قسمتها شامل موارد ذیل است:
  • بند سر: قسمتی از تجهیزات کلاه که دور تا دور سر و پیشانی قرار می‌گیرد.
  • کلاف: قسمت قابل تنظیم یا ثابت از تجهیزات کلاه ایمنی که بر روی کاسه سر و در زیر کلاه قرار می‌گیرد.
  • بند ضربه گیر: بند چرمی یا هر نوع بند محافظی است که جذب کننده ضربه ها و شوک ها بوده و جای آن پشت سر و بر روی بند سر قرار دارد.
  • لایه محافظ: از موادی ساخته شده که در حین ضربه جذب کننده انرژی جنبشی بوده و در لایه داخلی پوسته کلاه ایمنی بکار گرفته می‌شود.
  • سوراخ های تهویه هوا: سوراخ هایی است که در پوسته کلاه واقع شده و امکان گردش هوا را در آن فراهم می‌کند.

برخی از بهترین کلاه های ایمنی موجود در بازار:

  1. کلاه ایمنی پادکس
  2. کلاه ایمنی کارگری هرتمن
  3. کلاه ایمنی مهندسی برق هرتمن

وسایل حفاظت فردی شنوایی

گوشی ایمنی از جمله تجهیزات ایمنی بسیار مهم و کاربردی است که برای بسیاری از مشاغل ضرورت استفاده دارد. گوشی ایمنی به دو دسته ایرپلاگ و ایرماف طبقه بندی میشود که هرکدام بر اساس ویژگی های خود دارای کاربرد متنوعی نیز هستند. معمولا از گوشی ایمنی ایرماف برای مشاغل صنعتی و پر خطر تر استفاده میشود و از گوشی ایمنی ایرپلاگ به دلیل قدرت صداگیری کمتر به طور روزانه مورد استفاده قرار میگیرد.

برخی از بهترین گوشی های ایمنی در بازار:

  1. محافظ گوش ۳M مدل ۱۰۵
  2. محافظ گوش ۳M

وسایل جفاظت فردی چشم و صورت

عینک ایمنی از جمله مهم ترین ابزار حفاظت از چشم ها به شمار می رود که میتواند در بسیاری از مشاغل از چشم کما در برابر انواع خطرات خارجی محافظت کامل را به عمل آورد.

از مهم ترین و بهترین مدل های عینک ایمنی میتوان از عینک ایمنی جنیوس نام برد که به دلیل لایه مقاومتی بالا و همچنین قیمت به صرفه دارای محبوبیت بالایی میباشد.

از دیگر تجهیزات ایمنی چشم و صورت ماسک های ایمنی هستند. ماسک های ایمنی با توجه به انواع مختلفی که دارند دارای کاربرد های متنوعی نیز هستند، برخی از ماسک بیشتر برای مصارف روزانه هستند برخی دیگر مصرف پزشکی دارند و برخی دیگر صرفا برای استفاده های صنعتی و شیمیایی ساخته شده اند.

برخی از بهترین ماسک های موجو در بازار:

  1. ماسک ایمنی تری ام مدل ۶۵۰۲QL
  2. ماسک ایمنی تمام صورت بعثت
  3. ماسک تری ام مدل ۶۸۰۰

ویژگی های عمومی تجهیرات حفاطتی و فردی

ویژگی تجهیزات فردی
استفاده آسان و راحتمتناسب با اندازه و حساسیت فرد استفاده کننده
متناسب با نوع کار، شدت، غلظت و زمان مواجه با آلایندهعامل خطر نبودن خود وسیله حفاظتی
قابل استفاده برای عموم با حداقل آموزشمطابقت با استانداردهای HSE
به کارگیری طبق راهنمایی های شرکت تولید کنندهدارای شکل ظاهری، قیمت و کیفیت مناسب
دارای شرایط نگهداری مناسب و تاریخ انقضاءمتناسب با فصل و فرهنگ جامعه (قابلیت پذیرش)
متناسب با کارتأمین حفاظت فرد استفاده کننده به طور کامل

ضرورت آموزش استفاده از وسایل حفاظت فردی

برگزاری آموزش های عملی برای اعضای تیم، علاوه بر اهمیت استفاده از وسایل حفاظت فردی، امکان آشنایی را برای افراد در خصوص وسایل در یک محیط امن فراهم می کند.

این دوره ها شامل سرفصل های زیر است:

۱-در این دوره های آموزشی فرد با خطر و شرایط استفاده از وسایل حفاظتی آشنا می شود.

۲-در این دوره ها فرد اقداماتی که باید در صورت به وجود آمدن خطر انجام دهد، آشنا می شود.

۳-در این دوره ها برای فرد درباره ی علت اینکه چرا وسایل حفاظت فردی را باید انتخاب کند، توضیح داده می شود.

۴-در این دوره ها به بررسی توانایی های بالقوه ی وسایل حفاظت فردی، پرداخته می شود.

۵-در این دوره ها نحوه درست استفاده از ماسک ، کلاه و …( پوشیدن و درآوردن وسایل) نشان داده خواهد شد.

۶-برگزاری این دوره ها به منزله ی یک فرصت برای افراد به حساب می آید.

۷-در این دوره ها علاوه بر موارد بالا، به شیوه ی نگهداری این وسایل و نحوه نظافت آن نیز پرداخته می شود.

نکته: لازم به ذکر است از آنجایی که در بین تجهیزات حفاظتی جعبه کمک های اولیه نیز از مهم ترین تجهیزات می باشد لزا آموزش ارائه کمک های اولیه نیز امری ضروری برای هر فرد است.

نحوه استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی

برای اینکه وسایل حفاظت فردی به طور موثر از افراد محافظت کنند، باید به درستی استفاده شوند. نحوه استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی معمولاً در دستورالعمل های همراه این وسایل ذکر شده است. همچنین برای دانستن چگونگی استفاده از وسایل فردی حفاظتی میتوایند با مراجعه به سایت های تخصصی در این زمینه از مقالات و مجله های موجود هر سایت استفاده کرده و اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید.

خرید و قیمت لوازم حفاظتی فردی

برای استعلام قیمت هر یک از لوازم حفاظتی میتوانید با سرچ دسته و محصول مورد نظر خود از طریق نمایندگی ها و سایت های متخصص در این زمینه اقدام کنید. این نکته حائز اهمیت است که بدانید هر وسیله محافظتی با توجه به نوع و مدل و کاربردی که دارد دارای قیمت متفاوتی  نیز می باشد. 

برای خرید انواع لوازم حفاظتی فردی نیز میتوانید به دو صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید. به صورت حضوری میتوانید به بازار های فروش لوازم ایمنی مثل حسن آباد و … مراجعه کنید و به صورت آنلاین هم با مراجعه به نمایندگی ها و یا سایت های اختصاصی در این زمینه مثل سایت ایمن فرد میتوانید اقدام کنید.

نکاتی برای استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی:

  • وسیله حفاظت فردی مناسب را انتخاب کنید: وسیله حفاظت فردی باید متناسب با نوع خطری که در معرض آن هستید، انتخاب شود.
  • وسیله حفاظت فردی را به درستی بپوشید: وسیله حفاظت فردی باید به درستی بپوشید تا بتواند به طور موثر از شما محافظت کند.
  • وسیله حفاظت فردی را به طور منظم بررسی کنید: وسیله حفاظت فردی را به طور منظم بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

استفاده از وسایل حفاظت فردی یک اقدام ضروری برای محافظت از افراد در برابر خطرات در محیط کار یا سایر محیط ها است. این وسایل می توانند از آسیب های جدی یا مرگ جلوگیری کنند.

کارفرمایان موظفند وسایل حفاظت فردی مناسب را در اختیار کارگران خود قرار دهند و از آنها بخواهند که از این وسایل استفاده کنند. کارگران نیز موظفند از وسایل حفاظت فردی که در اختیار آنها قرار داده شده است، استفاده کنند.

برای اینکه وسایل حفاظت فردی به طور موثر از افراد محافظت کنند، باید به درستی استفاده شوند. نحوه استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی معمولاً در دستورالعمل های همراه این وسایل ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *